Tapasztaltad már, hogy milyen fontos az első benyomás, ha egy ismeretlen személlyel találkozol? Ha akarod, ha nem, ruháddal, megjelenéseddel mindenképpen kifejezel és üzensz magadról valamit. Elkerülhetetlenül is teszel benyomást a környezetedre, még akkor is, ha mondjuk egyáltalán nincs rajtad semmi. (vagy akkor főleg:) Így van ez a céged esetében is.
A céged „ruhája” nem más, mint a céged arculata. Vállalatod minden egyes megjelenési formája közöl valamit, és attól még, hogy Te nem foglalkozol vele tudatosan, akkor is következtet a környezeted valamire veled kapcsolatban. Ha másra nem, hát arra, hogy neked aztán egyáltalán nem számít, mit gondolnak rólad. De vajon tényleg nem számít?
„Van egy klassz logóm, az unokaöcsém tervezte (különben ügyes gyerek, mindenféle programhoz ért, már névjegyet is nyomott nekem a tintasugaras nyomtatóján, meg levélpapírt is csinált már vördben”
Na ez a grafikusok másik visszatérő rémálma. Lehet, hogy az a drága ifjú, tényleg nagyon ügyes, de vajon a vevőid mit fognak levenni rólad az ő alakítása alapján? Erre most azt mondod, hogy jó-jó, de a kisvállalkozások nem engedhetik meg maguknak, hogy grafikussal dolgoztassanak. Én meg azt mondom: pontosan a kis cégek nem engedhetik meg maguknak azt, hogy amatőr megoldással elszúrják a jó-benyomás-keltés értékes és döntően fontos pillanatait.
Tapasztalataim szerint, a kisvállalkozások vezetőiben, tulajdonosaiban általában már él egy konkrét kép arról, hogy milyennek szeretné látni a cége arculatát. Például, van kedvenc színe, betűtípusa vagy vannak szívéhez közel álló logók, így eldönti, hogy ő is olyat akar majd. Ez a legtöbb esetben az ő saját ízlését tükrözi, ami lehet jó is éppen, de biztos, hogy egy szép, elegáns betű mezőgazdasági gépkereskedés feliratához nem lesz alkalmas. Bár a példa kissé szélsőséges, de a napi tapasztalatok mégis azt mutatják, hogy erről még mindig érdemes szót ejteni.
A következőkben összeszedtem néhány pontban, hogy mi a teendőd, ha épp azon gondolkozol, hogy cégednek új arculatot készíttess.
1 Első tehát kicsit félretenni a saját elképzeléseidet és összegyűjteni (a leghelyesebb papírra vetni) azokat az ideális tulajdonságokat, amiket a cégedről vagy termékedről gondolsz, amitől vagy jobb vagy egyszerűen csak más, mint a konkurencia.
2 Át kell gondolnod, milyennek akarod láttatni a cégedet. Az arculat kialakításánál a legfontosabb szempont a célcsoport meghatározása és ennek összhangba hozása a cég szolgáltatásaival, termékeivel. Voltaképpen ennek a két dolognak kell a döntő érveknek lennie. Ezek határozzák meg a használandó színeket és formákat és tulajdonképpen az egész cég stílusát. Egy cég logójának nem szükséges a grafikai Oscart elhoznia, elégséges, ha a fenti kritériumoknak megfelel és az arculati elemekkel együtt egy harmonikus egységet alkot.
3 De itt még nincs vége! Fontos, hogy az eredetileg meghatározott céltól ne térjen el céged a folyamatos, mindennapi kommunikáció során. Ahhoz, hogy mindig azonos – éppen ezért beazonosítható – képet mutasson, szükséges egy rendszer kialakítása, amelynek bármely eleme (szín, logo, kiegészítő arculati elem) tükrözi a nagy egészet, azaz a céget. Csak az arculat folyamatos alkalmazása során nyerik el az egyes elemek azt az erős karaktert, amellyel már önmagukban is tükrözhetik a vállalatot. Lásd T-com magentája.
Mivel a világ rendkívül gyorsan változik, ezért szükséges az arculatok időnkénti frissítése is. Ezt nemcsak a divat változása miatt lehet indokolt, hanem azért is mert egy-egy formai elemnek, színnek is változik az asszociációs területe. Gondoljunk például a rózsaszínre. Kevés férfi húzott volna fel húsz éve (de még tíz éve se) rózsaszín inget. Ez a változtatás bevezetett arculatoknál csak finom igazításokat jelent általában, de egy lerombolt márka esetén egy erőteljes arculatváltás közvetítheti a cégben történt jelentős belső, minőségi változásokat is. Ilyen volt például a K&H bank arculatfrissítése is. Ebben az esetben az új, addigitól teljesen eltérő arculattal és annak erőteljes kommunikálásával egy teljesen reménytelen, amortizálódott márkából fel lehetett építeni egy virágzó cég képét.
De, hogy ne csak a multikról beszéljünk, íme egy jó példa, a pécsi Magda Cukrászda arculatfrissítésére. Ebben az esetben a minőség erőteljes megjelenítése volt a cél, és az igényesebb vevőket megcélzó arculat kialakítása. Ennek érdekében egy elegánsabb színvilágot választottunk (ún. „királyi” színeket használtunk: sötétkék, arany, bordó), és a magda feliratot egy szebb metszésű, de ugyanakkor modernebb megjelenésű, szerkesztett betűkkel váltottuk fel. Az eleganciát hangsúlyoztuk egy „aranykeretes” alappal is. Az alapmotívum, a fagyit nyaló medvebocs, mindkét logóban formailag azonos módon szerepel, csupán a színezésén változtattunk.
Végezetül csak azt tudom javasolni, hogy vizsgáld meg a céged arculati elemeit, és gondold végig, mennyire éri meg neked hosszú távon az, ha a céged arculata kezdetleges és esetlen. Ne feledd: olyannak fognak látni a vevőid, amilyen benyomást teszel rájuk. Egyedül rajtad múlik.
További logó- és arculattervezéssel kapcsolatos hasznos írásaink: arculatbank.hu