Grafikusok rémálma: „azért hívlak, mert gyorsan össze kéne dobni egy hirdetést!”

A mikromarketing.hu legfrissebb piackutatása szerint a kisvállalatok a személyes üzletkötést és az újsághirdetést használják leggyakoribb marketingeszközként. Bizonyára a személyes üzletkötésről is órákon át lehetne mesélni, de cikkünk most az újsághirdetéseket teszi nagyító alá.
A következőkben arról olvashatsz, milyen egy jól felépített, hatásos hirdetés, ami ráadásul nem csak viszi a pénzt, hanem megrendelőket is hoz.


Grafikusként nap mint nap találkozom azzal az esettel, amikor a cégvezetők felhívnak: „hello, gyorsan össze kéne dobni egy hirdetést, egy óra múlva le kell adnom.” Mondanom sem kell, hogy ha valamit, hát ezt igazán gyűlölik a grafikusok. Ugyanis egy-két röppkérdés után azonnal kiderül: a hirdetésnek nincs se célja, se koncepciója, csak éppen valamelyik hirdetőújság „jó áron” adja a felületet. Ilyen egyszeri „akciós” ajánlatba soha nem érdemes belemenni, hiszen az „egy hirdetés nem hirdetés” mondás ebben az esetben nagyon igaz. Hirdetést csak úgy érdemes megjelentetni, ha először tisztázod, mi a célod vele, ki a célcsoportod, mi a célcsoportod legfőbb problémája és végül milyen megoldást tudsz nyújtani erre. Ha ez megvan, akkor tudsz összeállítni egy üzenetet, ami a hirdetés magját fogja adni. Miért fontos, hogy legyen üzeneted?

Mivel a hirdetéseket az olvasók nem lelkesen, töviről-hegyire, teljes odafigyeléssel olvassák, hanem csak gyorsan átfutják, így csak néhány másodperc (vagy annak töredéke) áll rendelkezésedre, hogy az olvasó figyelmét felkeltsd. Ezt viszont csak egy jól megírt, világosan tagolt, ütős üzenettel lehet elérni. Ez az üzenet az általános gyakorlattal ellentétben nem a céged neve, logója, azt inkább a hirdetés végére célszerű tenni. Még csak nem is a terméked, szolgáltatásod felsorolása, hiszen az önmagában még nem vonzza a tekintetet. A középpontban az olvasó problémája vagy valamilyen szüksége, és ezek megoldása kell legyen. Lehet, hogy most azt gondolod: na ezt én már tudom, ezer helyen olvastam már erről. Mégis hangsúlyoznom kell, mert a gyakorlat azt mutatja, ezt a legtöbb cégvezető még mindig nem alkalmazza élesben. Tehát összegezve, ha már ismert a célod, célcsoportod, annak problémája és az üzenet, amivel meg akarod szólítani a potenciális vevőidet, csak akkor érdemes a grafikusnál kopogtatni.

Nagy kérdés általában, hogy magunk szerkesszük-e a hirdetést, bízzuk-e rá az újság szerkesztőségére vagy saját grafikus bevonásával készíttessük-e azt. Ehhez csak azt fűzném hozzá, hogy nem mindenki ért a grafikai tervezéshez, aki ismeri a kiadványszerkesztő programokat. Amatőr grafikával tönkre lehet tenni egy egész hirdetési kampányt. Nézzük, mik is lehetnek ezek a leggyakoribb hibák?

 1  TÚLZSÚFOLT FELÜLET
A tagoltság alapfeltétele, hogy ne legyen minden négyzetcentiméter teleírva. Szükség van  „üres” felületekre is, ezek is részét képezik a hirdetésnek (gondoljunk csak egy olyan szövegre, amelyben nincsenek sorközök vagy nincs margó és a szöveg a lap szélén kezdődik) Érdekes megfigyelés még, hogy adott esetben olvashatóbb a kisebb fokozatú betű nagyobb sortávval, mint ugyanez fordítva.

 2  NEM MEGFELELŐ HÁTTÉR
Az egyik leggyakoribb „amatőr design” hiba, a lehalványított képre helyezett szöveg. Itt általában az a hiba, hogy egyik sem lesz jól kivehető, ráadásul a színes képből is csak egy szürke maszat lesz. Ezt még szokták fokozni azzal, hogy egy árnyékot raknak alá, amivel aztán az esetek többségében valójában még olvashatatlanabb lesz a szöveg.

 3  AGYONHASZNÁLT BETŰTÍPUS
A betűtípusokkal kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy minden betűnek karaktere, stílusa van és már önmagában ezzel is lehet üzenni. Például egy traktorhirdetésnél érdemes egy erőteljes robosztus betűt használni, egy klasszikus, tradicionális termékhez pedig (pl.: virág, ékszer) egy talpas vagy kézírást utánzó betűt használjunk. Persze ugyanehhez a termékhez lehet modern is a betű, ha a cég designja, a hirdetés hangulata ezt kívánja. Akárhogy is van, egységben kell lenni a tartalomnak a betű típusával és az alkalmazott színekkel is.
Magam részéről tartózkodom a Times használatától, (bár önmagában szép és jól tervezett betűnek tartom) mivel általában alapbetűtípus, –„hála” a Microsoftnak – ezért sokat használt, rendkívül (érdemtelenül) lejáratott és elkoptatott. Ennek használata sugallja legjobban az amatőrséget.

 4  ROSSZ MINŐSÉGŰ KÉPEK
Az alkalmazott kép vagy illusztrációra szintén vonatkozik, hogy feladatuk az üzenet erősítése. Rossz minőségű vagy internetről letöltött kis felbontású képet vagy clipartot inkább ne használjunk. Érdemes inkább fotóztatni (ha a költségvetés engedi) vagy fotót vásárolni. Statisztikák szerint amúgy is hatásosabb egy adott hirdetést ismételni, mintha mindig újat készítenénk, így csak egyszer kell elkészíteni a profi grafikát.
Ha a fenti hibákat el akarod kerülni és valóban hatásos hirdetést akarsz megjelentetni, inkább rendeld meg a grafikai tervezést, minthogy utána azon bosszankodj, hogy megint a kutya se reagált a hirdetésedre.
Sokan úgy gondolják, hogy nem engedhetik meg maguknak, hogy minden reklámot grafikussal terveztessenek meg. Én inkább úgy mondanám: egy kisvállalat sem engedheti meg magának, hogy amatőr grafikával jelenjen meg a konkurenciáktól hemzsegő piaci versenyben.

 
images/resized/images/ja//kiad_agrikon_80_43.jpgimages/resized/images/ja//kiad_an_80_43.jpgimages/resized/images/ja//kiad_aqua_80_43.jpgimages/resized/images/ja//kiad_bnp_80_43.jpgimages/resized/images/ja//kiad_iqrs_80_43.jpgimages/resized/images/ja//kiad_kristaly_80_43.jpgimages/resized/images/ja//kiad_lumiron_80_43.jpgimages/resized/images/ja//kiad_panthers_80_43.jpgimages/resized/images/ja//kiad_pascucci_80_43.jpgimages/resized/images/ja//kiad_poci_80_43.jpgimages/resized/images/ja//kiad_rpt_80_43.jpgimages/resized/images/ja//kiad_siktak_80_43.jpg
Symbol