Gyakori probléma, hogy cégvezetők úgy esnek be hozzám egy kiadvány szerkesztésére árajánlatot kérni, hogy arról szinte semmit nem gondoltak végig előzetesen, csak éppen annyit tudnak: szükségük van egy hirdetőújságra, cégismertetőre, katalógusra vagy valamilyen nyomtatványra. Hát ennyi információból még elég nehéz bármiféle ajánlatot is készíteni. Ha az utóbbi időben Te is azon gondolkodsz, hogy cégednek időszerű lenne saját kiadványt megjelentetnie, akkor ezt a cikket feltétlenül olvasd el.
Ebből megtudhatod, hogy milyen alapinformációkat kell megadnod ahhoz, hogy korrekt ajánlatot kapjál rá. Mielőtt benyitsz egy grafikai stúdió ajtaján, az alábbi öt pontot mindenképpen jól gondold át, és ha lehet, jegyezd is le magadnak mire jutottál. Ezek ismeretében garantáltan nem fogod magad kellemetlenül érezni a rád zúduló kérdések viharában. 1 FORMÁTUM
Először is gondold végig, melyik formátum lenne a legmegfelelőbb. Itt fontos szempont, hogy összhangban legyen a méret és a terjedelem. Az ajánlatkérés előtt célszerű átgondolni, hogy mekkora terjedelmű szöveget is akarsz megjelentetni, nem szerencsés ugyanis, ha szerkesztés közben ez megváltozik. Persze nem elhanyagolható nézőpont a kiadvány funkciója sem, ezt is számításba kell venni a formátum kiválasztása során. Ha esetleg nem vagy biztos abban, hogy jól döntesz, érdemes előzetesen már tanácsot kérned a grafikustól vagy kiadványszerkesztőtől, valószínűleg nagyobb a tapasztalatuk ezen a területen.
2 KÖTÉSZET
A kötészet az egyik olyan jellemző, amivel nem sokat szoktak foglalkozni a megbízók, pedig az egyik leglényegesebb tulajdonságok közé tartozik. Általában akkor van rá szükség, ha több oldalas dokumentumról van szó. Itt egyaránt fontos a praktikum és az esztétikum is. Nem feltétlenül kell tűzött verziót választani, a kiadvány lehet például összehajtott, hajtogatott, tűzött, ragasztott és spirálozott. Termékismertetőknél a leggyakoribb az úgynevezett leporelló változat, ez tulajdonképpen az összehajtott formájú papírt jelenti.
3 PAPÍRMINŐSÉG
A papírminőség a harmadik fontos tényező. Ebben a kérdésben is érdemes segítséget kérni, hiszen nem várható el, hogy a megrendelő minden papírfajtát ismerjen. A két legáltalánosabb a fényes, azaz műnyomó és a matt papír. Itt fontos még a papír vastagságára is kitérni, hiszen ezek mind-mind befolyásolják az árat.
4 SZÍN
A szín alapvetően meghatározza a kiadvány jellegét. Ma már a színes, azaz 4 szín color, nyomdai termékek a legelterjedtebbek, viszont tudni kell, hogy ez a legdrágább is. Egy ügyes grafikus azonban igényes kiadványt tud kihozni akár két színből is. Ilyenkor a fekete-fehér megjelenés egy plusz színt kap kísérőnek, így máris olcsóbb lesz az előállítás, viszont kinézetre egyáltalán nem veszít értékéből.
5 PÉLDÁNYSZÁM
A korrekt árajánlat készítéshez nélkülözhetetlen információ a példányszám ismerete is. A nagyobb darabszám igen csak lecsökkentheti a kiadvány egységárát, ezért bizonyos esetekben egyszerre célszerűbb nagyobb mennyiséget lerendelni. Ilyen eset lehet, ha olyan nyomtatványról van szó, ami adott esetben több funkcióval is rendelkezik. Például egy levélpapírra nem csak kimenő leveleket lehet nyomtatni, hanem árajánlatot, számlát, hirdetményeket vagy a tevékenységhez kapcsolódó egyéb kísérő okmányokat is. Tehát érdemes több variációra is rákérdezni és a megrendelő számára legelőnyösebbet kiválasztani.
Amennyiben a fenti pontok alapján állítod össze az árajánlatkérésedet, garantáltan elnyered a grafikusok tiszteletét és bizalmát, hiszen egyből látják: nem a levegőbe beszélsz, hanem konkrét elképzeléseid vannak. Ezt az együttműködés során biztosan honorálni fogják.
És még valami egyszerű, de annál többször figyelmen kívül hagyott tény: ha több helyről kérsz be árajánlatot, az csak akkor lesz összehasonlítható, ha azonos paraméterek alapján lett kérve